Show simple item record

dc.contributor.authorNordanstig, Karinsv
dc.contributor.authorLjung, Charlottesv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:53Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31550
dc.description.abstractSyftet med denna uppsats är att samla motiv och se den eventuella vikten av att i förskolan använda sig av musik och rytmik för att stimulera och främja barns språkliga utveckling. Vi har även ställt oss frågan, hur tänker pedagogerna kring den nya förskollärarutbildningen? För att undersöka vårt syfte närmare har vi genomfört semistrukturerade samtalsintervjuer med tre pedagoger som aktivt arbetar med musik och rytmik i förskolan. Dessa tre pedagoger arbetar på olika sätt med styrda musik- och rytmiksamlingar samt genom att låta musiken och rytmiken vara ett naturligt inslag i det vardagliga arbetet. Resultatet av vår undersökning visar att pedagogerna genom ett aktivt och genomtänkt musik- och rytmikarbete ser en koppling till barns språkliga utveckling. Musiken och rytmiken bidrar med en rytm och melodi som underlättar och hjälper barnet vid dess språkliga utveckling. Musiken och rytmiken fungerar även som ett kommunikationsmedel för att nå fram till de barn som ännu inte har ett fullt utvecklat språk. Ett arbete med musik och rytmik för att främja barns språkutveckling är av stor betydelse för läraryrket, då språket är en stor del av barnets hela utvecklingsprocess och identitetsskapande. Genom musiken och rytmiken kan barns lärande stimuleras. En känsla av positiv musikalisk kommunikation hos barnet medverkar till en ökad lust att utvecklas inom många olika områden.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectrytmiksv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectden nya lärarutbilsv
dc.titleGrädden på moset eller jästen i degen?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record