Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Håkansv
dc.contributor.authorEngelska, Idrott och hälsasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31553
dc.description.abstractSammanfattning: Trots att ämnet idrott är ett av de populäraste i skolan väljer många elever att inte delta. Studien undersöker, med hjälp av intervjuer och tidigare forskning, varför det är så. Sju lärare på olika gymnasieskolor intervjuades. Tidigare forskning inom området presenteras också, samt en genomgång av ämnets historia och ställning idag. Elevtyper som inte deltar är vanligtvis sådana som inte idrottar på sin fritid, som har negativa erfarenheter av (skol)idrott sedan tidigare, samt har en lägre färdighet i ämnet. Elever på praktiska program är överrepresenterade, likaså elever med lägre betygssnitt. För att få dessa elever att delta menar lärarna att det krävs individanpassade lösningar, som utgår från elevens behov och syftar till att successivt återföra denne till ordinarie undervisning, lektioner och aktiviteter som är kul och varierade, samt att tävlingsmomentet tonas ned för att undvika att elever jämförs med varandra och de mindre talangfulla slås ut. Det är även viktigt med en god relation mellan eleven och läraren för att skapa ett förtroende. Dessa åtgärder kräver mycket tid och resurser, något som inte alltid finns.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIdrott & Hälsasv
dc.subjectgymnasiumsv
dc.subjectdeltagandesv
dc.subjecttävlingsmomsv
dc.title”Då tar man tag i det lilla, lilla positiva som de har, och så utvecklar man det… Så gott det går” – En studie i hur idrottslärare bemöter gymnasieelever som inte vill delta i idrottsundervisningensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post