Visa enkel post

dc.contributor.authorWidén, Ebbasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31554
dc.description.abstractSammanfattning I   föreliggande   examensarbete   har   lärarstudenters   attityder   till   reformen   med   ett   obligatoriskt   introduktionsår   med   mentorskap   för   nyutexaminerade   lärare   undersökts.   Syftet   har   varit   att   undersöka   vilka   förutsättningar   som   finns   för   en   god   skolutveckling,   dels   utifrån   frågan   vad   lärarstudenters   faktiskt   har   för   attityder,   dels   utifrån   frågan   om   vilka   samband   som   dessa   attityder  uppvisar  med  för  skolutvecklingen  relevanta  faktorer.     Undersökningen  genomfördes  genom  en  digital  enkät  som  skickades  till  samtliga  337  studenter   som  befann  sig  i  slutet  av  lärarutbildningen  vid  Göteborgs  universitet  under  vårterminen  01.   Enkäten   bestod   av   1   påståenden   som   syftade   till   att   mäta   respondenternas   attityder,   med   såväl   kognitiva   som   affektiva   dimensioner,   och   11   påståenden   som   utgjordes   av   faktorer   som   enligt   skolutvecklingsforskningen   och   mentorskapsforskningen   är   relevanta   för   en   reforms   genomförande,  och  lärares  attityder  därtill.     De   106   lärarstudenter   som   svarade   på   enkäten   utgjorde   31%   av   totalurvalet   i   studien.   Den   deskriptiva  statistiken  visade   att   57%   var   delvis   eller   övervägande   positiva   till   introduktionsåret   med   mentorskap,   medan   43%   var   delvis   eller   övervägande   negativa.   Sambandsanalyser   och   variansanalyser   genomfördes   med   faktorer   som   den   tidigare   forskningen   gjort   gällande   är   viktiga  för  genomförandet  av  en  skolutvecklingsreform.  Analyserna  visade  att  samtliga  faktorer   hade   samband   med   lärarstudenternas   attityder   till   introduktionsåret   med   mentorskap.   Två   faktorer  som  stack  ut  som  extra  intressanta,  med  genomgående  måttliga  till  starka  samband  med   lärarstudenternas   attityder,   behandlade   förtroende   för   syftena   bakom   reformen   och   mentorskapets  koppling  till  lärarlegitimationen.       Det min studie framförallt belyste var vikten av att uppmärksamma lärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap, för att en positiv skolutveckling ska kunna komma till stånd. Det krävs att introduktionsårets och mentorskapets syften synliggörs och diskuteras i större omfattning, och problematiseras utifrån just dess koppling till lärarlegitimationen, för att reformen ska ha möjlighet att förankrasoch vinna förtroende hos de lärare som denär avsedd för.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectintroduktionsår med mentorskapsv
dc.subjectskolutvecklingsv
dc.subjectatsv
dc.titleLärarstudenters attityder till introduktionsåret med mentorskap – möjligheter och konsekvenser för skolutvecklingensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post