• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inga förändringar är bra förändringar – en kvalitativ samtalsstudie av gymnasielärares attityder kring implementeringen av Lgy11 i religionskunskap på gymnasiet

Sammanfattning
Syfte: Det övergripande syftet med följande uppsats är att belysa problematiken kring implementering av gymnasiereformen 011 med utgångspunkt i lärares attityder till styrdokumenten för religionsämnet på gymnasiet. Metod och material: Datainsamlingen i föreliggande studie bygger på en kvalitativ metod där 6 gymnasielärare i religionskunskap på gymnasiet i enskilda, semistrukturerade, intervjuer får chansen att ge sin syn på innehållet och utformningen av de styrdokument som följer med Lgy 11 och hur det uppfattar att dessa har påverkat den egna praktiken. Studiens respondenter får även möjlighet att ge sin syn på reformen i stort. Till grund för studien ligger de slutsatser som dras i SOU (007:8 & 008:7) och tidigare forskning kring lärares attityder och reformarbete i skolan, samt de större förändringar Skolverket framhåller i styrdokumenten för religionskunskap på gymnasiet i Lgy11. Resultat: Resultatet av föreliggande studie visar att respondenternas attityder är mångfacetterade och skiftar beroende på vilka aspekter av implementeringen av Lgy11 de uttalar sig om. Attityderna kan också skifta från person till person. I denna uppsats identifieras tre olika typer av attitydkategorier bland respondenterna (paradigmatisk, evolutionistisk och kumulativ) som alla medför såväl hinder som fördelar vid implementeringen av Lgy11. Slutligen visar författarna på hur dessa attityders samspel med en rad andra faktorer har inflytande för implementeringsprocessen. Betydelse för läraryrket Resultaten av föreliggande studie visar hur komplex och bräcklig implementeringen av en ny skolreform kan vara och aktualiserar därigenom demokratiaspekten i styrningen av den svenska skolan. Vill vi att demokratiskt fattade beslut ligga till grund för verksamheten på skolor runtom i Sverige är det av yttersta vikt att uppmärksamhet ägnas åt de hinder och fallgropar som kantar implementeringen av dessa beslut. Annars är risken att vi får en svensk skola där verksamhetens innehåll och utformning styrs av enskilda individer. Något som skulle skaka om det svenska samhällets demokratiska fundament i grunden. Som blivande lärare är det således av yttersta vikt att reflektera över hur man själv bör förhålla sig till beslut som rör skolan i allmänhet och Lgy11 i synnerhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31555
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31555_1.pdf (748.3Kb)
Datum
2012
Författare
Lindgren, Johan
Hansson, Fredrik
Nyckelord
Attityd
implementering
gymnasieskola
religionsk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV