Visa enkel post

dc.contributor.authorEhrling, Christersv
dc.contributor.authorStenberg, Pippisv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31556
dc.description.abstractSyftet med undersökningen är att se ifall det finns ett samband mellan rektorers förhållande till begreppet hållbar utveckling och den undervisning som bedrivs på deras respektive skolor. För att besvara frågan gör vi en kvalitativ djupintervjuundersökning med en fenomenografisk ansats. Vi intervjuar sex stycken 7-9 rektorer som får beskriva hur de förstår begreppet hållbar utveckling. De får även beskriva vilket förhållande de har till hur arbetet för hållbar utveckling bedrivs på deras respektive skolor. Resultatet visar att rektorerna skapar sina egna definitioner av begreppet och att dessa definitioner får en prägel av rektorernas egna intresseområden. Det visar sig även att rektorerna är beroende av att någon engagerad lärare tar ett huvudansvar för ämnet och att det ansvarsområde inom vilket rektorerna själva visar handlingskraft är administrativt så som ombyggnation av sopsorteringsstationer m.m. Resultatet visar att det finns ett samband mellan rektorernas förhållande till begreppet hållbar utveckling och hur undervisningen bedrivs på deras respektive skolor. Genom detta arbete, ser vi vikten av att rektorer ökar sin medvetenhet om vad övergripande begrepp, som t ex. hållbar utveckling i läroplanen, står för. På så vis kan de härigenom genomföra sitt professionella uppdrag som skolledare.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjecthållbar utvecklingsv
dc.subjectpedagogiskt ledarskapsv
dc.subjectkommunisv
dc.titleRektorer och hållbar utveckling  sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post