dc.description.abstract | I och med att Läroplanen 98 reviderad 2010 trädde i kraft fick förskollärare ett ansvarsområde gällande
dokumentation. Dokumentation ska enligt Lpfö 98 ses som ett underlag för, kvalitetsarbete och utvärdering av
verksamhetens organisation. Den ska även ge barnen möjligheter till att synliggöra sitt eget lärande. Syftet med
denna undersökning är att ta reda på förskollärares uppfattningar om begreppet dokumentation. Detta utifrån
frågeställningarna vad dokumentation är samt, hur och varför dokumentationen utförs. Genom att vi har
genomfört en empirisk studie där vi har intervjuat förskollärare om vilka uppfattningar de har kring
dokumentationen i förskolan, har det ur dessa svar framkommit ett resultat. Detta resultat har diskuterats och då
lett fram till att förskollärarnas generella uppfattning var att de skulle utföra dokumentation. De framkom även
att material i form av t.ex. alster och foton från barnen, var en gemensam syn på vad dokumentation är. Medan
hur och varför den utfördes urskildes det en variation i resultatet. Förskollärarna menade på att
dokumentationsarbetet utfördes för att synliggöra barnets lärande. Synen på vilket lärande som skulle
dokumenteras varierade beroende på om förskolläraren såg lärandet som en produkt eller process. Detta
resulterade då i att dokumentationen antingen blev en upplysning över vad som hade gjorts på verksamheten
eller ett verktyg till att utveckla verksamheten enligt förskollärarna. Om en reflektion kring en dokumenterad
situation gjordes, som i sin tur resulterade i nya insikter om tänkandet och lärandet, för att sedan användes till en
ytterligare aktivitet och ett nytt lärande, blev denna dokumentation till en pedagogisk dokumentation. För att ett
dokumentationsarbete ska kunna genomföras så att det gynnar barns lärande och med det utvecklar
verksamheten, bör förskolläraren tillsammans med sitt arbetslag diskutera och skapa en gemensam medvetenhet
kring begreppen; dokumentation, lärande, kunskap och utveckling. | sv |