• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dokumentation på förskolan - Vad, Hur och Varför?

Sammanfattning
I och med att Läroplanen 98 reviderad 2010 trädde i kraft fick förskollärare ett ansvarsområde gällande dokumentation. Dokumentation ska enligt Lpfö 98 ses som ett underlag för, kvalitetsarbete och utvärdering av verksamhetens organisation. Den ska även ge barnen möjligheter till att synliggöra sitt eget lärande. Syftet med denna undersökning är att ta reda på förskollärares uppfattningar om begreppet dokumentation. Detta utifrån frågeställningarna vad dokumentation är samt, hur och varför dokumentationen utförs. Genom att vi har genomfört en empirisk studie där vi har intervjuat förskollärare om vilka uppfattningar de har kring dokumentationen i förskolan, har det ur dessa svar framkommit ett resultat. Detta resultat har diskuterats och då lett fram till att förskollärarnas generella uppfattning var att de skulle utföra dokumentation. De framkom även att material i form av t.ex. alster och foton från barnen, var en gemensam syn på vad dokumentation är. Medan hur och varför den utfördes urskildes det en variation i resultatet. Förskollärarna menade på att dokumentationsarbetet utfördes för att synliggöra barnets lärande. Synen på vilket lärande som skulle dokumenteras varierade beroende på om förskolläraren såg lärandet som en produkt eller process. Detta resulterade då i att dokumentationen antingen blev en upplysning över vad som hade gjorts på verksamheten eller ett verktyg till att utveckla verksamheten enligt förskollärarna. Om en reflektion kring en dokumenterad situation gjordes, som i sin tur resulterade i nya insikter om tänkandet och lärandet, för att sedan användes till en ytterligare aktivitet och ett nytt lärande, blev denna dokumentation till en pedagogisk dokumentation. För att ett dokumentationsarbete ska kunna genomföras så att det gynnar barns lärande och med det utvecklar verksamheten, bör förskolläraren tillsammans med sitt arbetslag diskutera och skapa en gemensam medvetenhet kring begreppen; dokumentation, lärande, kunskap och utveckling.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31561
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31561_1.pdf (297.7Kb)
Datum
2012
Författare
Jakobsson, Helene
Andersson, Camilla
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV