Show simple item record

dc.contributor.authorLenz, Anjasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:54Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31565
dc.description.abstractVårt examensarbete är en undersökning av en tysk Kindergarten och två svenska förskolor som är baserat på vår tidigare undersökning om pedagogernas förhållningssätt och samspel med barn på en tysk Kindergarten och två svenska förskolor. Examensarbetet fokuserar på samspelet mellan pedagogerna och barn i behov av särskilt stöd. Vi kommer dessutom ha ett fokus på hur pedagogerna samspelar sinsemellan samt hur barn samspelar med varandra. Vi tittar på hur barn med särskilda behov samspelar med de barn som inte har samma behov av extra stöd. Utöver detta analyseras hur pedagogerna använder sig av olika resurser för att stödja barn i behov av särskilt stöd. Syftet med examensarbetet är att tillägna oss ett bredare synsätt och förhållningssätt samt att få olika erfarenheter för vårt kommande yrkesliv med fokus på samspelet mellan pedagoger och barn i behov av särskilt stöd. Vi vill se om det finns skillnader och likheter mellan pedagogernas arbetssätt för barn i behov av särskilt stöd på de förskolor som vi valt ut i Tyskland och Sverige. Vad innebär enligt pedagogerna begreppet ”barn i behov av särskilt stöd”? På vilka sätt har pedagogernas syn på begreppet påverkan på verksamheten och deras syn på barnen? Vilket förhållningssätt har pedagogerna i samspelet med barn i behov av särskilt stöd? Hur använder pedagogerna sig av resurser för att stödja barn i behov av särskilt stöd? I denna kvalitativa undersökning har vi använt primära källor som observationer, intervjuer och skriftliga dokument som artiklar och loggbok samt sekundära källor som i detta fall är vårt tidigare projektarbete samt litteratur. Vi använder oss av primära och sekundära källor för att analysera resultatet. Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt och synsätt är av stor betydelse för samspelet med barn i behov av särskilt stöd. Detta påverkar hur bemötandet med barn i behov av särskilt stöd sker och vilka konsekvenser detta kan få. Pedagogernas förståelse för att olikheter är en tillgång för barns och pedagogernas utveckling i samspelet med varandra är betydelsefull. Vidare får pedagogernas olika syn- och arbetssätt olika betydelse beroende på pedagogernas förståelse och tolkning för begreppet. I vissa sammanhang kan integrering bli segregering utan att pedagogerna är medvetna om detta. Till skillnad från de tyska pedagogerna använder sig de svenska pedagogerna i vår studie av läroplanens mål för att tolka och förklara begreppet barn i behov av särskilt stöd. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKindergartensv
dc.subjectErzieherinnens förhållningssättsv
dc.subjectförsv
dc.titleBarn i behov av särskilt stöd. En jämförelse: Tyskland och Sverigesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record