• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn i behov av särskilt stöd. En jämförelse: Tyskland och Sverige

Abstract
Vårt examensarbete är en undersökning av en tysk Kindergarten och två svenska förskolor som är baserat på vår tidigare undersökning om pedagogernas förhållningssätt och samspel med barn på en tysk Kindergarten och två svenska förskolor. Examensarbetet fokuserar på samspelet mellan pedagogerna och barn i behov av särskilt stöd. Vi kommer dessutom ha ett fokus på hur pedagogerna samspelar sinsemellan samt hur barn samspelar med varandra. Vi tittar på hur barn med särskilda behov samspelar med de barn som inte har samma behov av extra stöd. Utöver detta analyseras hur pedagogerna använder sig av olika resurser för att stödja barn i behov av särskilt stöd. Syftet med examensarbetet är att tillägna oss ett bredare synsätt och förhållningssätt samt att få olika erfarenheter för vårt kommande yrkesliv med fokus på samspelet mellan pedagoger och barn i behov av särskilt stöd. Vi vill se om det finns skillnader och likheter mellan pedagogernas arbetssätt för barn i behov av särskilt stöd på de förskolor som vi valt ut i Tyskland och Sverige. Vad innebär enligt pedagogerna begreppet ”barn i behov av särskilt stöd”? På vilka sätt har pedagogernas syn på begreppet påverkan på verksamheten och deras syn på barnen? Vilket förhållningssätt har pedagogerna i samspelet med barn i behov av särskilt stöd? Hur använder pedagogerna sig av resurser för att stödja barn i behov av särskilt stöd? I denna kvalitativa undersökning har vi använt primära källor som observationer, intervjuer och skriftliga dokument som artiklar och loggbok samt sekundära källor som i detta fall är vårt tidigare projektarbete samt litteratur. Vi använder oss av primära och sekundära källor för att analysera resultatet. Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt och synsätt är av stor betydelse för samspelet med barn i behov av särskilt stöd. Detta påverkar hur bemötandet med barn i behov av särskilt stöd sker och vilka konsekvenser detta kan få. Pedagogernas förståelse för att olikheter är en tillgång för barns och pedagogernas utveckling i samspelet med varandra är betydelsefull. Vidare får pedagogernas olika syn- och arbetssätt olika betydelse beroende på pedagogernas förståelse och tolkning för begreppet. I vissa sammanhang kan integrering bli segregering utan att pedagogerna är medvetna om detta. Till skillnad från de tyska pedagogerna använder sig de svenska pedagogerna i vår studie av läroplanens mål för att tolka och förklara begreppet barn i behov av särskilt stöd. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31565
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31565_1.pdf (217.9Kb)
Date
2012
Author
Lenz, Anja
Keywords
Kindergarten
Erzieherinnens förhållningssätt
för
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV