En skola för alla - Pedagogers upplevelser av begreppet och om möjligheter till att bedriva "en skola för alla"
Abstract
Sammanfattning
Syfte
Vårt syfte med denna studie är att se hur verksamma pedagoger upplever begreppet ”en skola för alla” och om de
upplever sig ha stöd, resurser och möjligheter att undervisa i enlighet med begreppet. Anser pedagogerna att
verksamheten möjliggör för ”en skola för alla”.
Metod
Vi har valt att genomföra en enkätundersökning som är en kvantitativstudie bland verksamma pedagoger i
årskurserna f-6 på slumpvis utvalda skolor i en stad i västra Sverige.
Resultat
I vår studie har det i resultatet framkommit att pedagogerna anser att begreppet ” en skola för alla” är positivt
men svårdefinierat, flera av de svarande pedagogerna anser att det finns möjligheter att bedriva ”en skola för
alla” men att det behövs mer resurser. Pedagogerna anser sig behöva stöd av skolledning, kollegor och tillgång
till specialpedagog samt resurser i form av mindre elevgrupper, mer tid till diskussion och planering inom
arbetslagen och tillgång till mer varierat läromedel.
Betydelse för läraryrket
Det är viktigt att kunna se eleven ur ett individperspektiv, där varje enskild elevs förutsättningar är
utgångspunkten i planeringen av undervisningen. Att kunna ta tillvara på alla elevers olikheter och erfarenheter
och se det som en tillgång i klassrummet.
Degree
Student essay