• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En skola för alla - Pedagogers upplevelser av begreppet och om möjligheter till att bedriva "en skola för alla"

Sammanfattning
Sammanfattning Syfte Vårt syfte med denna studie är att se hur verksamma pedagoger upplever begreppet ”en skola för alla” och om de upplever sig ha stöd, resurser och möjligheter att undervisa i enlighet med begreppet. Anser pedagogerna att verksamheten möjliggör för ”en skola för alla”. Metod Vi har valt att genomföra en enkätundersökning som är en kvantitativstudie bland verksamma pedagoger i årskurserna f-6 på slumpvis utvalda skolor i en stad i västra Sverige. Resultat I vår studie har det i resultatet framkommit att pedagogerna anser att begreppet ” en skola för alla” är positivt men svårdefinierat, flera av de svarande pedagogerna anser att det finns möjligheter att bedriva ”en skola för alla” men att det behövs mer resurser. Pedagogerna anser sig behöva stöd av skolledning, kollegor och tillgång till specialpedagog samt resurser i form av mindre elevgrupper, mer tid till diskussion och planering inom arbetslagen och tillgång till mer varierat läromedel. Betydelse för läraryrket Det är viktigt att kunna se eleven ur ett individperspektiv, där varje enskild elevs förutsättningar är utgångspunkten i planeringen av undervisningen. Att kunna ta tillvara på alla elevers olikheter och erfarenheter och se det som en tillgång i klassrummet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31568
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31568_1.pdf (1.099Mb)
Datum
2012
Författare
Gustavsson, Malin
Molin, Åsa
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV