”EN skola för alla” eller ”en skola för ALLA”? Dagspressens bild av skolans möjligheter att ta emot elever i behov av särskilt stöd
Sammanfattning
- Resursfördelning – anses skolorna ha tillräckliga resurser?
- Kunskaper – anses lärarna ha tillräckliga kunskaper?
- Inkludering – önskas en enhetlig skola eller önskas en mångfald av skolformer?
Metoden för undersökningen var textanalys där både en kvantitativ och kvalitativ metod användes. Sökningarna
gjordes i databasen Mediearkivet (Retriever) på tryckt storstadspress under tidsperioden 009-04-01 – 01-04-
01. Antalet träffar sorterades in i en matris, varifrån materialet sedan sammanställdes och tolkades. I artiklarna
gick att läsa att de inte ansåg att det fanns tillräckliga resurser eller kunskaper inom skolan för att ta emot elever i
särskilda behov. I artiklarna uppfattades olika skolformer snarare som positivt än negativt. Eftersom det inte
verkar vara möjligt med ”en skola för alla”, vore det bättre att sträva efter ”en skola för alla”, där en mångfald av
skolformer dominerar.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Koponen, Christina
Nyckelord
ADHD
Autism
Aspergers syndrom
dagspress
dyslex
Språk
sv