Show simple item record

dc.contributor.authorHärnälv, Sannasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31571
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med detta arbete är att beskriva vad rektor och olika pedagoger har för åsikt om sitt arbetssätt med inkludering av elever i behov av särskilt stöd på en skola som uppmärksammats på grund av deras arbete kring detta område. För att konkretisera syftet av mitt arbete har jag valt att arbeta utifrån dessa frågeställningar: Hur har rektor och lärare fått arbetet med inkludering att fungera på skolan? Vad har pedagogerna för åsikt om deras arbete med inkludering av elever i behov av stöd? Vilka för- respektive nackdelar finns det med inkludering enligt personalen? Jag har i mitt arbete använt mig av sex stycken kvalitativa respondentintervjuer samt fem observationer i klass där det finns inkludering för att få svar på mina frågeställningar. Resultatet är de intervjuade lärarnas och rektorns arbete och åsikter om deras arbete med inkludering. I resultatet speglas både för- och nackdelar enligt några av de verksamma lärarna på Nossebro skola. Mycket av arbetet handlar om att vara en extra resurslärare i klassrummet samt ett ändrat synsätt på elever som inkluderas i klasserna. Studien visar att rektorns syn på skolans inkludering inte alltid stämmer överrens med klasslärarnas men även hur skolans arbete med inkludering fungerar i praktiken. Hur ett arbete med inkludering fungerar på en skola är intressant för kommande yrke som lärare i de yngre åldrarna då skolorna i Sverige börjar ändra sin syn på exkluderande av elever i exempelvis särskola och träningsskola. Det kan ge lärare en idé om hur ett inkluderat arbete kan fungera.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInkluderingsv
dc.subjectNossebro skolasv
dc.subjectSynvändasv
dc.subjectElever i besv
dc.title”Det är ingen skillnad på barn och barn” – Ett arbete angående Nossebro skolas inkluderingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record