”Det är ingen skillnad på barn och barn” – Ett arbete angående Nossebro skolas inkludering
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med detta arbete är att beskriva vad rektor och olika pedagoger har för åsikt om sitt arbetssätt med
inkludering av elever i behov av särskilt stöd på en skola som uppmärksammats på grund av deras arbete kring
detta område.
För att konkretisera syftet av mitt arbete har jag valt att arbeta utifrån dessa frågeställningar:
Hur har rektor och lärare fått arbetet med inkludering att fungera på skolan?
Vad har pedagogerna för åsikt om deras arbete med inkludering av elever i behov av stöd?
Vilka för- respektive nackdelar finns det med inkludering enligt personalen?
Jag har i mitt arbete använt mig av sex stycken kvalitativa respondentintervjuer samt fem observationer i klass
där det finns inkludering för att få svar på mina frågeställningar. Resultatet är de intervjuade lärarnas och
rektorns arbete och åsikter om deras arbete med inkludering. I resultatet speglas både för- och nackdelar enligt
några av de verksamma lärarna på Nossebro skola. Mycket av arbetet handlar om att vara en extra resurslärare i
klassrummet samt ett ändrat synsätt på elever som inkluderas i klasserna.
Studien visar att rektorns syn på skolans inkludering inte alltid stämmer överrens med klasslärarnas men även
hur skolans arbete med inkludering fungerar i praktiken. Hur ett arbete med inkludering fungerar på en skola är
intressant för kommande yrke som lärare i de yngre åldrarna då skolorna i Sverige börjar ändra sin syn på
exkluderande av elever i exempelvis särskola och träningsskola. Det kan ge lärare en idé om hur ett inkluderat
arbete kan fungera.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Härnälv, Sanna
Keywords
Inkludering
Nossebro skola
Synvända
Elever i be
Language
sv