Elevers uppfattning av konflikthantering
Abstract
Sammanfattning
Många skolor i dagens samhälle uppger att de arbetar förebyggande mot konflikter, ändå uppstår en mängd
konflikter som blir svåra att hantera och lösa. Då väcks min nyfikenhet och mina tankar kring hur elever
uppfattar och förstår det pågående förebyggande arbetet. På vilket sätt främjar konflikthanteringsarbetet eleverna
och kan de tillämpa de strategier de lär sig? Min stora fråga är:
Hur uppfattar elever att skolan arbetar med konflikthantering?
För att få svar på min fråga har jag gjort en kvalitativ studie. Jag har använt mig av metoden samtalsintervju. Jag
har intervjuat fyra elever som går i årskurs två och tre i en grundskola som utger sig för att arbeta förebyggande
mot konflikter. Jag har ställt frågor som rör det förebyggande arbetet för att få reda på hur eleverna uppfattar och
tillämpar det i verkliga livet. Jag bandade intervjuerna och transkriberade delar av materialet.
I min studie kom jag fram till att skolan synliggör olika strategier för hur eleverna kan hantera konflikter.
Eleverna upplever dock att det är svårt att tillämpa de strategier i verkliga livet, då känslorna ofta tar över i
konfliktsituationer. Skolan använder sig av olika metoder för att lära ut olika strategier och förhållningssätt till
eleverna. Elevernas förståelse för vad syftet var och vilket målet också var med undervisningsmetoden,
missförstods av eleverna. De tillägnade sig andra kunskaper än de kunskaper som lärarna hade för avsikt att
eleverna skulle tillägna sig.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Holmertz, Sabina
Keywords
Konflikt
Konflikthantering
förebyggande
socialk
Language
sv