• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers uppfattning av konflikthantering

Sammanfattning
Sammanfattning Många skolor i dagens samhälle uppger att de arbetar förebyggande mot konflikter, ändå uppstår en mängd konflikter som blir svåra att hantera och lösa. Då väcks min nyfikenhet och mina tankar kring hur elever uppfattar och förstår det pågående förebyggande arbetet. På vilket sätt främjar konflikthanteringsarbetet eleverna och kan de tillämpa de strategier de lär sig? Min stora fråga är: Hur uppfattar elever att skolan arbetar med konflikthantering? För att få svar på min fråga har jag gjort en kvalitativ studie. Jag har använt mig av metoden samtalsintervju. Jag har intervjuat fyra elever som går i årskurs två och tre i en grundskola som utger sig för att arbeta förebyggande mot konflikter. Jag har ställt frågor som rör det förebyggande arbetet för att få reda på hur eleverna uppfattar och tillämpar det i verkliga livet. Jag bandade intervjuerna och transkriberade delar av materialet. I min studie kom jag fram till att skolan synliggör olika strategier för hur eleverna kan hantera konflikter. Eleverna upplever dock att det är svårt att tillämpa de strategier i verkliga livet, då känslorna ofta tar över i konfliktsituationer. Skolan använder sig av olika metoder för att lära ut olika strategier och förhållningssätt till eleverna. Elevernas förståelse för vad syftet var och vilket målet också var med undervisningsmetoden, missförstods av eleverna. De tillägnade sig andra kunskaper än de kunskaper som lärarna hade för avsikt att eleverna skulle tillägna sig.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31574
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31574_1.pdf (160.4Kb)
Datum
2012
Författare
Holmertz, Sabina
Nyckelord
Konflikt
Konflikthantering
förebyggande
socialk
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV