dc.description.abstract | Sammanfattning
Studiens syfte är att undersöka hur barn resonerar kring övergången mellan förskola och förskoleklass. De
frågeställningar som ligger till grund för vår undersökning är följande: Hur resonerar barn kring
förskoleklassens aktiviteter? Hur resonerar barn kring förskolans aktiviteter? Vilka erfarenheter har barn av
övergången från förskola till förskoleklass?
Undersökningen utgår från en kvalitativ metod i form av gruppintervju med barn. Gruppintervjuerna har
varit av samtalskaraktär för att komma närmare barnens erfarenhetsvärldar. Under intervjuerna har barnen
fått rita bilder som beskriver hur de ser på aktiviteterna i respektive verksamhet. Dessa bilder har använts
som ett komplement till intervjuerna när resultaten har analyserats. Vi har besökt två skolor och intervjuat
sammanlagt 1 barn, vilket har resulterat i fyra gruppintervjuer om tre barn i varje grupp. Intervjuerna har
spelats in och transkriberats, därefter har barnens svar placerats in i lämpliga kategorier som svarar mot
respektive frågeställning. Analysmetoden har till stor del utgått från Helena Ackesjös (011) studier, som
också har varit inspirationskällan till vår undersökning. Hon har undersökt huruvida förskoleklassen fungerar
som en bro mellan förskola och skola. Likaså vilar studien på ett utvecklingsekologiskt perspektiv som
beskriver vikten av barnets omkringliggande miljöer. Stöd har också funnits i det sociokulturella perspektivet
och flera av dess tillhörande begrepp.
Resultatet visar att majoriteten av barnen som deltagit i undersökningen ser förskoleklassen som en
verksamhet där de lekorienterade aktiviteter är centrala. Majoriteten av barnen uttrycker att leken bäst
beskriver förskoleklassens verksamhet, men att den däremot inte är lika lekbetonad som förskolans
verksamhet. Barnen beskriver att skillnaden mellan förskola och förskoleklass är att man i förskoleklassen
arbetar mer med skolaktiviteter och då främst matematik, än vad man gör i förskola. Utifrån barnens
erfarenheter om övergången från förskola till förskoleklass framkom att det mest väsentliga för barnen hade
varit oro och var rädsla för att inte få några kompisar i den nya verksamheten.
Det har gjorts flera studier på övergången mellan olika skolformer, men då främst ur pedagogers synvinkel.
Därför blir det av intresse att undersöka frågan ur barns perspektiv, eftersom det är dem vi skapar
verksamheten för. | sv |