Show simple item record

dc.contributor.authorToivola, Mariasv
dc.contributor.authorPetersen, Malinsv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:55Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31580
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för att arbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar på våra frågeställningar och det material vi fick fram i våra observationer har varit grunden för vår analys. Lärandeteorier har varit ett verktyg för att tolka och förstå vårt material. Vi kom fram till att sagan är ett bra pedagogiskt verktyg när man arbetar med etik och empati men det finns flera olika aspekter som spelar in i barns etik, t ex makt, kontext och lärandeobjektet. Vår undersökning har betydelse för läraryrket eftersom pedagoger kan få nya perspektiv på sagans användningsområden. Undersökningen kan också ge nya infallsvinklar på empatiarbetet med barn samt en djupare förståelse för barns etik och empatiska utveckling. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSagan som pedagogiskt verktygsv
dc.subjectempatisv
dc.subjectetiksv
dc.subjectolikhsv
dc.titleSagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklasssv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record