Sagan som pedagogiskt verktyg i arbetet med den empatiska förmågan hos barn i förskola och förskoleklass
Abstract
Syftet med uppsatsen har varit att se hur sagan och berättandet kan användas som pedagogiskt redskap för att
arbeta med och utveckla barns etik och empatiska förmåga. Vi har använt oss av observationer för att få svar på
våra frågeställningar och det material vi fick fram i våra observationer har varit grunden för vår analys.
Lärandeteorier har varit ett verktyg för att tolka och förstå vårt material. Vi kom fram till att sagan är ett bra
pedagogiskt verktyg när man arbetar med etik och empati men det finns flera olika aspekter som spelar in i barns
etik, t ex makt, kontext och lärandeobjektet. Vår undersökning har betydelse för läraryrket eftersom pedagoger
kan få nya perspektiv på sagans användningsområden. Undersökningen kan också ge nya infallsvinklar på
empatiarbetet med barn samt en djupare förståelse för barns etik och empatiska utveckling.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Toivola, Maria
Petersen, Malin
Keywords
Sagan som pedagogiskt verktyg
empati
etik
olikh
Language
sv