Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet i
förskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man med
skapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass?
I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. Under observationstillfällena,
studerades, hur pedagogerna arbetar. Vilka material som användes och deras förhållningssätt i den pedagogiska
verksamheten. .
Undersökningens resultat att alla de deltagande pedagogerna använde sig av olika arbetsätt i den skapande
verksamheten i de estetiska ämnena. I barns och elevers fria lek upptäcktes flera sätt att uttrycka den skapande
verksamheten. Förskolan arbetade med de skapande verksamheterna t.ex. genom samling och temaarbete. I
förskoleklassen skapades bildkonst, så som ”vårknoppar”, påskteckning och tulpanmobil på olika sätt under
bildlektioner. På förskolan använde man sig av drama där dockan fanns som hjälpmedel och bildkonst där man
skapade en elefant, tiger etc. Även en rytmiklektion där barnen fick röra sig till musik utgjorde den skapande
verksamheten
Slutsatsen som vi kom fram till i vår studie var att förskolorna/förskoleklasserna jobbar med skapande
verksamhet, men med olika uttrycksformer så som bildskapande i förskoleklasserna och förskolan mer med
musik/rytmik och drama. När det gäller uppföljning av skapandet, ser man en stor skillnad på hur pedagogerna
uppfattar återkopplingen till sin verksamhet, eftersom där endast tre av tio pedagoger hade återsamling. Vi har
även kommit fram till att olika uttrycksformer för skapande så som lek, drama, musik och rörelse är
sammanvävda i verksamheterna. Bild förekom som skapande uttrycksform i förskoleklasserna. När det gäller
reflektioner på skapandet så saknades detta både i förskolan och i förskoleklasserna.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Krantz-Kjörk, Christina
Johannesson, Theresa
Nyckelord
Skapande verksamhet
estetiska läroprocesser
fant
Språk
sv