• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skapande verksamhet i förskola och förskoleklass

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med studien är att se och i så fall hur pedagogerna arbetar på olika sätt med skapande verksamhet i förskola och i förskoleklasser? Vad använder pedagogerna för olika uttrycksformer? Hur arbetar man med skapande verksamhet i förskolan och i förskoleklass? I studien observerades med hjälp av anteckningar som datainsamlings - metod. Under observationstillfällena, studerades, hur pedagogerna arbetar. Vilka material som användes och deras förhållningssätt i den pedagogiska verksamheten. . Undersökningens resultat att alla de deltagande pedagogerna använde sig av olika arbetsätt i den skapande verksamheten i de estetiska ämnena. I barns och elevers fria lek upptäcktes flera sätt att uttrycka den skapande verksamheten. Förskolan arbetade med de skapande verksamheterna t.ex. genom samling och temaarbete. I förskoleklassen skapades bildkonst, så som ”vårknoppar”, påskteckning och tulpanmobil på olika sätt under bildlektioner. På förskolan använde man sig av drama där dockan fanns som hjälpmedel och bildkonst där man skapade en elefant, tiger etc. Även en rytmiklektion där barnen fick röra sig till musik utgjorde den skapande verksamheten Slutsatsen som vi kom fram till i vår studie var att förskolorna/förskoleklasserna jobbar med skapande verksamhet, men med olika uttrycksformer så som bildskapande i förskoleklasserna och förskolan mer med musik/rytmik och drama. När det gäller uppföljning av skapandet, ser man en stor skillnad på hur pedagogerna uppfattar återkopplingen till sin verksamhet, eftersom där endast tre av tio pedagoger hade återsamling. Vi har även kommit fram till att olika uttrycksformer för skapande så som lek, drama, musik och rörelse är sammanvävda i verksamheterna. Bild förekom som skapande uttrycksform i förskoleklasserna. När det gäller reflektioner på skapandet så saknades detta både i förskolan och i förskoleklasserna.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31584
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31584_1.pdf (316.4Kb)
Datum
2012
Författare
Krantz-Kjörk, Christina
Johannesson, Theresa
Nyckelord
Skapande verksamhet
estetiska läroprocesser
fant
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV