• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ordning eller kaos? - En studie av förskollärares hantering av regler kring fri lek

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att studera hur pedagoger hanterar regler kring fri lek i förskolan. Frågeställningar - Vad finns det för regler kring fri lek? - Vad är bakgrunden till reglerna? - Hur förankras detta i arbetslag och barngrupp? Metoden är delad i två delar. Den består av en litteraturstudie och intervjuer. Litteraturstudien är en genomgång av relevant litteratur och forskning kring regler, lek och makt i förskolan. I studien utfördes också kvalitativa, semistrukturerade, intervjuer. 4 förskollärare på 3 olika förskolor intervjuades. Intervjuerna spelades in och ett urval gjordes utifrån studiens syfte. Urvalet transkriberades och analyserades utifrån relevant litteratur. Vi har funnit två typer av regler: icke förhandlingsbara och förhandlingbara. Bakgrunden till den icke förhandlinsbara regeln handlar om barnes säkerhet och trygghet och är därför helt orubblig. Alla andra regler är i stort sett förhandlingsbara eftersom de har sin bakgrund i pedagogernas personliga erfarenheter. De icke förhandlingsbara reglerna kommer från styrdokument och lagar medan de förhandlingsbara är mer informella och växer fram i arbetslaget under verksamhetens gång när behov uppstår. Dessa förhandlingsbara regler diskuteras därför mycket av både barn och pedagoger och står under ständig förhandling och förändring. Pedagoger och barn vill inte alltid samma saker. Barn klarar ofta mer kaos än vuxna. Det här arbetet har lärt oss att tänka en extra gång på om regeln är för min skull eller barnens skull och vi hoppas att det kan göra samma sak för andra.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31585
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31585_1.pdf (384.4Kb)
Datum
2012
Författare
Ryberg, Malin
Rugarn, Elin
Nyckelord
Regler
kaos
säkerhet
lek
sociokulturellt läran
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV