Ordning eller kaos? - En studie av förskollärares hantering av regler kring fri lek
Sammanfattning
Sammanfattning:
Syftet med undersökningen är att studera hur pedagoger hanterar regler kring fri lek i förskolan.
Frågeställningar
- Vad finns det för regler kring fri lek?
- Vad är bakgrunden till reglerna?
- Hur förankras detta i arbetslag och barngrupp?
Metoden är delad i två delar. Den består av en litteraturstudie och intervjuer. Litteraturstudien är
en genomgång av relevant litteratur och forskning kring regler, lek och makt i förskolan. I studien
utfördes också kvalitativa, semistrukturerade, intervjuer. 4 förskollärare på 3 olika förskolor
intervjuades. Intervjuerna spelades in och ett urval gjordes utifrån studiens syfte. Urvalet
transkriberades och analyserades utifrån relevant litteratur.
Vi har funnit två typer av regler: icke förhandlingsbara och förhandlingbara. Bakgrunden till den
icke förhandlinsbara regeln handlar om barnes säkerhet och trygghet och är därför helt orubblig.
Alla andra regler är i stort sett förhandlingsbara eftersom de har sin bakgrund i pedagogernas
personliga erfarenheter. De icke förhandlingsbara reglerna kommer från styrdokument och lagar
medan de förhandlingsbara är mer informella och växer fram i arbetslaget under verksamhetens
gång när behov uppstår. Dessa förhandlingsbara regler diskuteras därför mycket av både barn och
pedagoger och står under ständig förhandling och förändring.
Pedagoger och barn vill inte alltid samma saker. Barn klarar ofta mer kaos än vuxna. Det här
arbetet har lärt oss att tänka en extra gång på om regeln är för min skull eller barnens skull och vi
hoppas att det kan göra samma sak för andra.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Ryberg, Malin
Rugarn, Elin
Nyckelord
Regler
kaos
säkerhet
lek
sociokulturellt läran
Språk
sv