Har du något syfte? – Den datoriserade skolan, dess möjligheter och begränsningar
Sammanfattning
Syfte
Syftet med vår studie var att undersöka om lärarna på vår VFU-skola har något pedagogiskt syfte med
undervisningen under de lektioner då de använder sig av datorerna.
Metod
Vi har valt att använda oss av semistrukturerad intervju. Vi har intervjuat sex stycken lärare från fyra olika
avdelningar på en skola.
Resultat
Resultatet visade att de lärare som undervisar i förskoleklass samt årskurs ett till tre har i större utsträckning
ett syfte än de som undervisar i årskurs fyra till sex. Vi kunde även se att de lärare som var äldre oftare hade
ett syfte och att de hade i större utsträckning funderat kring syftet med undervisningen i samband med
datoranvändandet. Vi kunde även urskilja att vissa av lärarna inte alls hade funderat över vad de hade för
syfte med undervisningen i samband med datoranvändandet utan såg datorn som ett syfte i sig oavsett vad den
används till.
Betydelse för läraryrket
Studien har stor betydelse för läraryrket, datorer blir mer och mer ett naturligt inslag i skolans värld och både
elever och lärare bör ges möjlighet att ta vara på detta verktyg till dess fulla kapacitet. Därför är det viktigt att
detta moment, att använda datorer i undervisningen, inte blir en begränsning utan en möjlighet. I vår nya
läroplan, Lgr 11, har IKT en mindre roll. Men då IKT i verkligheten har en större roll i skolan gäller det för
lärare att själva ta initiativ till en givande undervisning inom IKT.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Åberg, Pia
Angervall, Lina
Nyckelord
Pedagogiskt syfte
IKT
Datorer
Språk
sv