Behovet och arbetet kring pedagogisk dokumentation – En kvalitativ fallstudie inom två förskolor.
Sammanfattning
I mitten av min utbildning 010 implementerades den reviderade läroplanen för förskolan.
Denna kom att bli verksam år 011 och fick, i mina ögon, pedagoger och barnskötare att
arbeta mer reflekterat och medvetet ute i verksamheten. Ett område vilket kom att förtydligas
genom revidering var dokumentation och dess arbetssätt. Syftet med denna kvalitativa
fallstudie är, med detta som grund, att undersöka behovet och arbetet med pedagogisk
dokumentation ur olika perspektiv inom två förskolor samt två familjer inom dessa förskolor.
Frågeställningar för att undersöka blev därefter; Hur ser behovet ut kring pedagogisk
dokumentation inom verksamheterna? Vilket är personalens generella förhållningssätt och
relation till pedagogisk dokumentation inom förskolorna? Vad innebär pedagogisk
dokumentation för verksamheterna och barnen inom dem?
Då uppsatsen kom att bli en kvalitativ fallstudie innebar detta att metoden för att undersöka
syftet blev genom relativt strukturerade forskningsintervjuer. Sammanlagt blev det nio
intervjuer med verksam personal och vårdnadshavare. Analysarbetet för dessa gjordes genom
kvalitativa textanalyser. Detta för att kunna uppnå en djupare förståelse utan ett generaliserat
svar. Resultatet av undersökningen innebar en djupare förståelse kring begreppet pedagogisk
dokumentation i sig. Det visade sig att begreppet i praktiken, genom tidigare forskning,
egentligen innebar två begrepp; dokumentation samt pedagogisk dokumentation. Läroplanens
definition från 010 förvirrar dock genom att använda begreppen, i detta sammanhang,
felaktigt. Undersökningen bevisade även att både dokumentationen samt den pedagogiska
dokumentationen ofta var den konkreta grunden och beviset i relationen till barnens familjer.
Dokumentationen visade sig även vara viktig hos barnen själva då de, genom denna, kunde få
en förståelse för sitt eget lärande. Arbetssättet pedagogisk dokumentation visade sig därmed
inte vara ett överarbetat arbetssätt men inte heller nödvändigt. Det verkade därmed överlag
inbringa större möjligheter för verksamheten att utvecklas.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Yman, Amanda
Nyckelord
Pedagogisk dokumentation
dokumentation
läroplan
Språk
sv