Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och som
kunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogisk
verksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetets
frågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod i
verksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamheten
samt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik.
Arbetet genomfördes med hjälp av ostrukturerade intervjuer med fyra strategiskt utvalda pedagoger med tanke
på deras intresse och möjlighet att vara utomhus samt att de hade olika bakgrund. Data analyserades utifrån
arbetets frågeställningar och kategoriserades med tanke på att kunna lyfta fram variationer av synsätt. Resultatet
visar att pedagogerna anser att utomhuspedagogik, både som metod och kunskapskälla, ger klart positiva tillskott
eller komplement till pedagogisk verksamhet och undervisning. De uttrycker dock vissa hinder som närheten till
skog och natur, att resurser saknas och att tiden inte räcker till.
Studien har visat på många olika möjligheter med utomhuspedagogik i sin helhet. Detta har lett till att jag som
blivande pedagog har fått insikt i betydelsen av att vara flexibel när det handlar om barns sociala processer i
utveckling och lärande i närmiljön.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2012Författare
Åkerblad, Joanna
Nyckelord
Utomhuspedagogik
naturmiljö
kulturella verktyg.
Språk
sv