Visa enkel post

dc.contributor.authorÅkerblad, Joannasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31588
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och som kunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogisk verksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetets frågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod i verksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamheten samt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik. Arbetet genomfördes med hjälp av ostrukturerade intervjuer med fyra strategiskt utvalda pedagoger med tanke på deras intresse och möjlighet att vara utomhus samt att de hade olika bakgrund. Data analyserades utifrån arbetets frågeställningar och kategoriserades med tanke på att kunna lyfta fram variationer av synsätt. Resultatet visar att pedagogerna anser att utomhuspedagogik, både som metod och kunskapskälla, ger klart positiva tillskott eller komplement till pedagogisk verksamhet och undervisning. De uttrycker dock vissa hinder som närheten till skog och natur, att resurser saknas och att tiden inte räcker till. Studien har visat på många olika möjligheter med utomhuspedagogik i sin helhet. Detta har lett till att jag som blivande pedagog har fått insikt i betydelsen av att vara flexibel när det handlar om barns sociala processer i utveckling och lärande i närmiljön.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUtomhuspedagogiksv
dc.subjectnaturmiljösv
dc.subjectkulturella verktyg.sv
dc.titleUtomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post