Skrivlärande med hjälp av LTG metoden – En kvalitativ undersökning i två skolor
Abstract
Sammanfattning
Vi har valt att i denna uppsats rikta in oss på elevers skrivutveckling och har fått inspiration
till vår undersökning utifrån en specialiseringskurs om elevers läs- och skrivutveckling. För
att få svar på de frågeställningar vi hade, besökte vi två skolor. Syftet med denna
undersökning är att lyfta fram hur elever i årskurs ett ser på sitt skrivlärande samt ta reda på
lärarnas och fritidspedagogernas strategier för att kunna hjälpa eleverna att erövra
skriftspråket. Frågeställningarna för undersökningen blev: Vad är elevernas uppfattning kring
hur de lär sig skriva? Vilka strategier har lärarna och fritidspedagogerna för att utveckla
elevernas förmåga att skriva? Vi har genomfört en kvalitativ undersökning som baseras på
intervjuer. Inför besöken utarbetade vi intervjufrågor. Sammanlagt intervjuades två lärare, två
fritidspedagoger och deras tio elever i årskurs ett. Vår teoretiska utgångspunkt är ett
sociokulturellt perspektiv.
Resultatet av undersökningen visar på flera likheter i de båda skolorna beträffande
intervjuerna med lärare och fritidspedagogerna. Lärarna använder sig av LTG - metoden
vilket främjar elevernas samspel med varandra vid gemensamma aktiviteter. Lärarna utgår
från en gemensam text där varje elev får bidra utifrån sin egen kunskapsnivå. Samtliga elever
ger liknande svar om uppfattningen om sitt eget skrivlärande. Vår sammanfattning av
fritidpedagogernas intervjuer visar att fritidsverksamheten skiljer sig från skolverksamheten.
Vår förhoppning är att läsaren av denna uppsats ska kunna få ett bra underlag och en bild av
hur en lärare bär sig åt för att lära, hjälpa, stödja och vidareutveckla sina elever att erövra
skriftspråket.
Som slutsats har vi kommit fram till att det inte är enbart metoden som läraren använder som
är avgörande beträffande elevernas skrivlärande, utan det är metoden tillsammans med
lärarens tidigare erfarenheter som gynnar elevernas skrivlärande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Mustafa, Chawan
Haanpää, Ivonne
Keywords
Sociokulturell teori
fritidspedagog
lärare
elev
Language
sv