Motorik - En kartläggning över elevers motoriska färdigheter i skolår tre. Termin, år: Vt. 2012
Abstract
Sammanfattning: Syftet var att kartlägga elevers motoriska färdigheter. Vi valde att genomföra kartläggningen i
skolår tre eftersom vi som blivande idrottslärare kommer att arbeta inom den målgruppen. Ett annat syfte var att
undersöka hur eleverna själva upplevde svårighetsgarden på motorikövningarna. Ytterligare ett syfte med
kartläggningens var att se om det fanns eventuella skillnader respektive likheter mellan pojkar och flickor. Vi
valde att i vår kartläggning använda oss av observation och enkät som metodval.
Kartläggningen genomfördes i skolår tre, fyra klasser deltog, sammanlagt 65 elever. Enligt observationens
resultat hade övervägande del av flickorna en väl utvecklad motorisk färdighet i de fem grovmotoriska
övningarna. I kontrast till flickornas resultat av observationen hade majoriteten av pojkarna små brister i de
grovmotoriska övningarna. Till skillnad från observationen visade enkätundersökningen att majoriteten av både
flickor och pojkar upplevde samtliga övningar som mycket lätta. Av observationsresultatet att tyda fanns det en
viss motorisk skillnad mellan pojkarna och flickorna i vår kartläggning. Däremot fanns det stora likheter mellan
pojkarna och flickornas svar i enkätundersökningen.
Slutsatsen var att eleverna i kartläggningen behöver öva mer på de motoriska färdigheter som krävs för att uppnå
en allsidig rörelserepertoar. Vi förmodar att kartläggningen kommer att ha en betydande funktion för vår
framtida yrkesroll som blivande idrottslärare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Andersson, Jessica
Ottosson, Sofia
Keywords
Motorik
kartläggning
motoriska färdigheter
elev
Language
sv