Timglasmodellen. Ett sätt att implementera hållbar utveckling i undervisning
Abstract
Syftet med detta arbete har varit att vidareutveckla en arbetsmodell, ett verktyg för lärare att använda för att
implementera perspektivet hållbar utveckling i undervisningen. Arbetet har varit en process som bygger på en
kvalitativ dokumentanalys med semiotiskt inslag. Följande byggstenar är grunden till vidareutvecklandet av
Timglasmodellen:
den ursprungliga modellen
styrdokument och överenskommelser
modeller och mätmetoder som beräknar den miljöpåverkan konsumtion ger upphov till
hållbar utveckling ur ett miljömässigt ekonomiskt och socialt perspektiv
konsumtion
handlingskompetens
didaktisk relationsmodell för undervisning (Kveli,1994).
ett kognitivistiskt synsätt på lärande (Gärdenfors, 010)
Resultatet är Timglasmodellen en vidareutvecklad version av den ursprungliga modellen. Timglasmodellen är en
tredimensionell modell med tydlig förankring i de miljömässiga, ekonomiska och sociala perspektiven av hållbar
utveckling. Fokus i Timglasmodellen är elevens roll i den globala miljöfrågan och fokus ligger på elevens
konsumtion och dess valmöjligheter. Stödguiden M.E.S1 är en guide för hjälpa eleven att tänka i ett vidare och
djupare perspektiv kring hållbar utveckling och dess tre dimensioner. Tillsammans är Timglasmodellen och
stödguiden M.E.S ett arbetssätt att använda för att implementera perspektivet hållbar utveckling i sin
undervisning med syfte att arbetet med modellen ska ge eleven kunskaper och insikter som leder till
handlingskompetens för att verka för en hållbar utveckling.
Begreppet hållbar utveckling är komplext och upplevs av flertalet lärare som svårtolkat. Många känner osäkerhet
inför uppdraget att undervisa för hållbar utveckling. Min förhoppning är att Timglasmodellen kan inspirera och
bidra till att fler idéer och arbetssätt för hållbar utveckling växer fram.
1
Förkortningen står för de Miljömässiga, Ekonomiska och Sociala perspektiven
Degree
Student essay