• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Timglasmodellen. Ett sätt att implementera hållbar utveckling i undervisning

Abstract
Syftet med detta arbete har varit att vidareutveckla en arbetsmodell, ett verktyg för lärare att använda för att implementera perspektivet hållbar utveckling i undervisningen. Arbetet har varit en process som bygger på en kvalitativ dokumentanalys med semiotiskt inslag. Följande byggstenar är grunden till vidareutvecklandet av Timglasmodellen: den ursprungliga modellen styrdokument och överenskommelser modeller och mätmetoder som beräknar den miljöpåverkan konsumtion ger upphov till hållbar utveckling ur ett miljömässigt ekonomiskt och socialt perspektiv konsumtion handlingskompetens didaktisk relationsmodell för undervisning (Kveli,1994). ett kognitivistiskt synsätt på lärande (Gärdenfors, 010) Resultatet är Timglasmodellen en vidareutvecklad version av den ursprungliga modellen. Timglasmodellen är en tredimensionell modell med tydlig förankring i de miljömässiga, ekonomiska och sociala perspektiven av hållbar utveckling. Fokus i Timglasmodellen är elevens roll i den globala miljöfrågan och fokus ligger på elevens konsumtion och dess valmöjligheter. Stödguiden M.E.S1 är en guide för hjälpa eleven att tänka i ett vidare och djupare perspektiv kring hållbar utveckling och dess tre dimensioner. Tillsammans är Timglasmodellen och stödguiden M.E.S ett arbetssätt att använda för att implementera perspektivet hållbar utveckling i sin undervisning med syfte att arbetet med modellen ska ge eleven kunskaper och insikter som leder till handlingskompetens för att verka för en hållbar utveckling. Begreppet hållbar utveckling är komplext och upplevs av flertalet lärare som svårtolkat. Många känner osäkerhet inför uppdraget att undervisa för hållbar utveckling. Min förhoppning är att Timglasmodellen kan inspirera och bidra till att fler idéer och arbetssätt för hållbar utveckling växer fram. 1 Förkortningen står för de Miljömässiga, Ekonomiska och Sociala perspektiven
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31591
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31591_1.pdf (354.4Kb)
Date
2012
Author
Löfgren Adén, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV