dc.description.abstract | Bakgrunden till vår undersökning var att vi ville arbeta med hantverkstraditioner i slöjdundervisningen på ett, för
eleverna, inspirerande sätt. Detta genom att lyfta fram dessa hantverkstraditioner till nutidens perspektiv.
Syftet med uppsatsen var att skapa material som inspirerar till att arbeta med hantverkstraditioner i grundskolans
slöjdundervisning.
Frågeställningarna vi ställt oss under arbetets gång har varit: Hur kan hantverkstraditioner användas som en
utgångspunkt i grundskolans slöjdundervisning? Kan man uttrycka sin egen identitet i en hantverkstradition, som
är en del av kulturarvet?
Metoden som vi använde oss av var ett experimentellt utprövande. Vi avgränsade arbetet till textila hantverks-
traditioner, där vi utgick från tre olika broderitekniker: påsöm, svartstick och yllebroderi. Vi undersökte och
analysreade broderierna som vi själva gjorde. Under tiden vi broderade, förde vi även loggbok, där vi fotografe-
rade och antecknade vår process. Vi använde oss av bildanalys för analysera våra broderier.
I vårt resultat kom vi fram till att det finns många sätt att ha hantverkstraditioner som utgångspunkt i det egna
skapandet, vilket vi kan tänka oss kan användas i grundskolans slöjdundervisning. Vi kom även fram till att man
kan uttrycka sin egen identitet, trots att hantverkstraditionen man utgått ifrån är en del av ett kulturarv. Vår
undersökning berikade våra tankar och gav oss nya idéer till hur man kan arbeta utifrån hantverkstradition och
kulturarv. Vi kan tänka oss att om vi som lärare arbetar på ett medvetet och inspirerande sätt med hantverkstrad-
itioner kan det bidra till att eleverna ser sig själva i ett större sammanhang och dessutom får förståelse för olika
kulturella bakgrunder. | sv |