Show simple item record

dc.contributor.authorKarlberg, Jonnasv
dc.contributor.authorSlöjd, Hem- och konsumentkunskapsv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31593
dc.description.abstractBakgrunden till undersökningen bottnar i att jag känner att jag har en brist inom bedömningsverktyg för att kunna stämma av var elever befinner sig kunskapsmässigt mot de krav som finns i ämnet hem- och konsumentkunskap. I min roll som lärare finns ett intresse för bedömning och hur man kan hjälpa elever att vidareutvecklas, jag söker efter redskap som kan hjälpa till att stämma av var elever befinner sig så att vi tillsammans kan vidareutveckla dennes kunskaper. Syftet med studien var att undersöka hur lärare gör för att dokumentera var eleven befinner sig mot kunskapskraven i dennes ämne. För att besvara syftes valdes en kvalitativ metod i form av intervju samt en analys av lärares dokumentationsverktyg. Resultatet baseras på sju intervjuer och granskning av tre dokumentationsverktyg. Lärarna som intervjuades har olika ämnesinriktning som hem- och konsumentkunskap, slöjd, bild och samhällsorienterande ämnen. Urvalet baserades på längden de arbetat, att de skulle ha praktiska inslag i undervisningen och är ett bekvämlighetsurval. I resultatet får man ta del av vilka strategier lärarna har när de samlar information om var eleven befinner sig kunskapsmässigt. Resultatet skiljer sig åt mellan lärarna och vilken tyngd de lägger vid dokumentationen och att eleverna skall få ta del av den. En del av lärarna försöker att ha samtal med eleverna under terminens gång och en del lärare ger endast respons via de individuella utvecklingssamtalen, då de i skrift antecknar hur det går för eleven i ämnet. Jag anser att lärare måste prata och arbeta mer kring bedömning och hur man kan använda sig av den i undervisningen. Formativ och summativ bedömning tas upp i studien för att förtydliga möjligheter som kan ges genom kombinationen av de olika sätten att se på bedömning. Det är viktigt att vi som lärare tar tillvara på möjligheterna att hjälpa elever att vidareutveckla sina kunskaper.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectbetygsv
dc.subjectdokumentationsmatrissv
dc.subjectnya kursplsv
dc.titleLärares tillvägargångssätt vid bedömningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record