• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lärares tillvägargångssätt vid bedömning

Abstract
Bakgrunden till undersökningen bottnar i att jag känner att jag har en brist inom bedömningsverktyg för att kunna stämma av var elever befinner sig kunskapsmässigt mot de krav som finns i ämnet hem- och konsumentkunskap. I min roll som lärare finns ett intresse för bedömning och hur man kan hjälpa elever att vidareutvecklas, jag söker efter redskap som kan hjälpa till att stämma av var elever befinner sig så att vi tillsammans kan vidareutveckla dennes kunskaper. Syftet med studien var att undersöka hur lärare gör för att dokumentera var eleven befinner sig mot kunskapskraven i dennes ämne. För att besvara syftes valdes en kvalitativ metod i form av intervju samt en analys av lärares dokumentationsverktyg. Resultatet baseras på sju intervjuer och granskning av tre dokumentationsverktyg. Lärarna som intervjuades har olika ämnesinriktning som hem- och konsumentkunskap, slöjd, bild och samhällsorienterande ämnen. Urvalet baserades på längden de arbetat, att de skulle ha praktiska inslag i undervisningen och är ett bekvämlighetsurval. I resultatet får man ta del av vilka strategier lärarna har när de samlar information om var eleven befinner sig kunskapsmässigt. Resultatet skiljer sig åt mellan lärarna och vilken tyngd de lägger vid dokumentationen och att eleverna skall få ta del av den. En del av lärarna försöker att ha samtal med eleverna under terminens gång och en del lärare ger endast respons via de individuella utvecklingssamtalen, då de i skrift antecknar hur det går för eleven i ämnet. Jag anser att lärare måste prata och arbeta mer kring bedömning och hur man kan använda sig av den i undervisningen. Formativ och summativ bedömning tas upp i studien för att förtydliga möjligheter som kan ges genom kombinationen av de olika sätten att se på bedömning. Det är viktigt att vi som lärare tar tillvara på möjligheterna att hjälpa elever att vidareutveckla sina kunskaper.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31593
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31593_1.pdf (335.0Kb)
Date
2012
Author
Karlberg, Jonna
Slöjd, Hem- och konsumentkunskap
Keywords
bedömning
betyg
dokumentationsmatris
nya kurspl
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV