Show simple item record

dc.contributor.authorFredenmark, Clarasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:56Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31598
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med undersökningen är att komma fram till hur förutsättningar för ungdomars identitetskapande idag ser ut när sociala medier finns att tillgå. Detta sker utifrån frågeställningarna: ”Hur ser en egenvärld ut/vilka komponenter ingår i en egenvärld” samt ”Hur kan kunskapen inom dessa komponenter definieras?”. Syftet är också att se hur identitetsskapande processer påverkar kunskapande processer. Hur påverkar identitetskapande lärande och vad som ska läras ut i skolan och om skolan ska anpassa undervisningen efter de nya förutsättningarna ungdomarna lever i? Undersökningen av identitet och ungdomars identitetskapande diskuteras i samband med ungdomsforskaren Thomas Ziehes teori om egenvärldar. Undersökningen innehåller också en studie av identitetsskapande och egenvärldar på internet i form av en inblick i ungdomskulturen Bronies. För att få en förståelse av både gestaltningsprocess och av undersökningen av en ungdomskultur, har en hermeneutisk metod används. Jämförelsen mellan undersökningens resultat och Ziehes teori om egenvärldar blir teoriprövande. Undersökningens resultat pekar på att kunskaperna inom egenvärlden är beroende av en populärkulturell kontext och att kunskapen är begränsad, specifik, och ofta mycket fördjupad inom ett populärkulturellt ämne. Resultatet visar också på att gemenskap är viktigt och att kunskaper som premieras inom gemenskapen ofta fördjupas. I slutdiskussionen hanteras ungdomars populärkulturellt betonade egenvärldars möte med skolan. Diskussionen behandlar här huruvida läraren ska bidra till elevens fördjupade intresse i denna/dennes egenvärld   sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectpopulärkultursv
dc.subjectegenvärldarsv
dc.subjectkunskapsv
dc.subjectunsv
dc.titleEgenvärldarsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record