Egenvärldar
Abstract
Sammanfattning
Syftet med undersökningen är att komma fram till hur förutsättningar för ungdomars identitetskapande idag ser
ut när sociala medier finns att tillgå. Detta sker utifrån frågeställningarna: ”Hur ser en egenvärld ut/vilka
komponenter ingår i en egenvärld” samt ”Hur kan kunskapen inom dessa komponenter definieras?”. Syftet är
också att se hur identitetsskapande processer påverkar kunskapande processer. Hur påverkar identitetskapande
lärande och vad som ska läras ut i skolan och om skolan ska anpassa undervisningen efter de nya
förutsättningarna ungdomarna lever i? Undersökningen av identitet och ungdomars identitetskapande diskuteras i
samband med ungdomsforskaren Thomas Ziehes teori om egenvärldar. Undersökningen innehåller också en
studie av identitetsskapande och egenvärldar på internet i form av en inblick i ungdomskulturen Bronies. För att
få en förståelse av både gestaltningsprocess och av undersökningen av en ungdomskultur, har en hermeneutisk
metod används. Jämförelsen mellan undersökningens resultat och Ziehes teori om egenvärldar blir
teoriprövande. Undersökningens resultat pekar på att kunskaperna inom egenvärlden är beroende av en
populärkulturell kontext och att kunskapen är begränsad, specifik, och ofta mycket fördjupad inom ett
populärkulturellt ämne. Resultatet visar också på att gemenskap är viktigt och att kunskaper som premieras inom
gemenskapen ofta fördjupas. I slutdiskussionen hanteras ungdomars populärkulturellt betonade egenvärldars
möte med skolan. Diskussionen behandlar här huruvida läraren ska bidra till elevens fördjupade intresse i
denna/dennes egenvärld
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Fredenmark, Clara
Keywords
identitet
populärkultur
egenvärldar
kunskap
un
Language
sv