• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"The notes somehow emptied the music" - En fallstudie och diskussion om folkmusikpedagogik på musikhögskolan i Plovdiv, Bulgarien

Sammanfattning
Sammanfattning Jag har genom en fallstudie analyserat den bulgariska folkmusikens pedagogiska förutsättningar och den bulgariska folkmusikens position ur ett musikhögskoleperspektiv där det svenska blir en del av bakgrund och förförståelse för analys. Jag vill få svar på frågor som: Vad för musik lär man ut på folkmusikutbildningen i Plovdiv, Bulgarien? Hur ser relationen mellan lärare och student ut? Vad är målet med undervisningen? Jag har intervjuat två lärare på Academy of Music, Dance and F ine Arts i Plovdiv (AMTII) Bulgarien samt gjort observationer på en lektion vardera i deras undervisningsområden orkester respektive kör. Jag har också läst relevant litteratur inom området. Jag har funnit att den undervisning som främst pågår idag på AMTII är den som grundlades om skapades med hjälp av bl.a. Philip Koutev, ryska scenografer och koreografer är den som man försöker reproducera. Båda mina informanter strävar efter att ha ett öppet förhållande till sina studenten men den äldre informanten håller dock mer på distansen än den yngre. Han är också mer traditionellt inställd hierarkiskt system där dirigenten står högst upp jämfört med studenterna. Målet med undervisningen är att förbereda studenterna för ett liv som yrkesmusiker i någon av de statliga ensemblerna inom folkmusik som finns i Bulgarien idag. Man uppmanar i stort inte till individualitet och egen kreativitet inom musikskapandet.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31600
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31600_1.pdf (693.7Kb)
Datum
2012
Författare
Högstadius, Sofia
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV