"The notes somehow emptied the music" - En fallstudie och diskussion om folkmusikpedagogik på musikhögskolan i Plovdiv, Bulgarien
Sammanfattning
Sammanfattning
Jag har genom en fallstudie analyserat den bulgariska folkmusikens pedagogiska förutsättningar
och den bulgariska folkmusikens position ur ett musikhögskoleperspektiv där det svenska blir en
del av bakgrund och förförståelse för analys. Jag vill få svar på frågor som:
Vad för musik lär man ut på folkmusikutbildningen i Plovdiv, Bulgarien?
Hur ser relationen mellan lärare och student ut?
Vad är målet med undervisningen?
Jag har intervjuat två lärare på Academy of Music, Dance and F ine Arts i Plovdiv (AMTII)
Bulgarien samt gjort observationer på en lektion vardera i deras undervisningsområden orkester
respektive kör. Jag har också läst relevant litteratur inom området.
Jag har funnit att den undervisning som främst pågår idag på AMTII är den som grundlades
om skapades med hjälp av bl.a.
Philip Koutev, ryska scenografer och koreografer är den som man försöker reproducera. Båda
mina informanter strävar efter att ha ett öppet förhållande till sina studenten men den äldre
informanten håller dock mer på distansen än den yngre. Han är också mer traditionellt inställd
hierarkiskt system där dirigenten står högst upp jämfört med studenterna. Målet med
undervisningen är att förbereda studenterna för ett liv som yrkesmusiker i någon av de statliga
ensemblerna inom folkmusik som finns i Bulgarien idag. Man uppmanar i stort inte till
individualitet och egen kreativitet inom musikskapandet.
Examinationsnivå
Student essay