Visa enkel post

dc.contributor.authornord, sarasv
dc.date.accessioned2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.available2012-11-23T15:45:57Z
dc.date.issued2012sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31603
dc.description.abstractSammanfattning: Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlar problematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade under musikundervisningen i skolan. Detta då sångförmåga krävs för godkänd nivå i musikämnet i grundskola och gymnasium, samt vid ansökningar till högskolornas musiklärarprogram. Syftet är att problematisera bristande sångförmåga och bredda och fördjupa förståelsen av orsaker samt konsekvenser för sångligt uttryck för gehör. Detta med särskild uppmärksamhet på bedömningssituationer av ”praktiskt gehör”, (ett allmänt vedertaget uttryck som bland annat används för att utforma delar till musiklärarprogrammets antagningsprov) som i texten definieras som individens förmåga att ge uttryck för sin musikaliska perceptionsförmåga. En empirisk undersökning med sju individer som själva anser sig vara sångsvaga genomfördes, för att utröna sångsvaghetens potentiella orsaker, samt huruvida vissling skulle kunna vara ett adekvat alternativ för praktiskt gehörsuttryck. Undersökningen bestod av tre delar; ett test för att utesluta amusi (tondövhet), ett praktiskt gehörstest där testpersonerna fick vissla och sjunga, samt en intervjudel. Undersökningens resultat befäste tidigare forskningsrön; att sångsvaghet verkar bero på kognitiva, sensoriska och motoriska orsaker eller en kombination av dessa tre. Resultaten pekade på att vissling kan vara ett lämpligt alternativ för sångsvaga, under förutsättning att individens problematik inte ligger i den musikaliska perceptionen, och att individen har en tillräcklig visslingsteknik. För individer, vars problem har sin grund i psykosociala orsaker, tycks vissling vara ett mindre prestigefyllt uttryckssätt jämfört med sången. Testpersonerna visslade halvtoner renare jämfört med när de sjöng, och hittade oftare rätt ton med vissling än med sång när tonerna uppfattades som ”för höga”. Även hur brister i det melodiska minnet påverkar sångsvaghet belystes. Slutligen görs i uppsatsen en ansats till att hitta en mer positivt klingande benämning på individer som är sångsvaga, och förslaget blir Milsic - från Musical individual lacking singing capacity.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSångsvaghetsv
dc.subjecttondövhetsv
dc.subjectvisslingsv
dc.subjectpraktiskt gehörssv
dc.title”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post