dc.contributor.author | Lorensson, Caroline | |
dc.contributor.author | Martins, Jessica | |
dc.date.accessioned | 2012-11-26T10:32:28Z | |
dc.date.available | 2012-11-26T10:32:28Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31618 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar och ser
på bedömning. Huvudfrågorna vi har ställt oss är vad pedagogerna utgår från vid bedömning?
Vad de har för tankar kring bedömning? Samt hur de arbetar med bedömning? För att få svar
på våra frågeställningar har vi utfört en kvalitativ undersökning där vi utgått från intervjuer
samt använt oss av litteratur kring bedömning. Resultatet av pedagogernas utsagor visar på att
bedömning är en viktig del i skolan och att de ser positivt på detta. Enligt pedagogerna är
bedömning ett hjälpmedel i skolan som skall stödja eleverna framåt i deras
kunskapsutveckling. Då vi strävar mot att uppnå en likvärdig skola krävs bedömning och
betyg. Dock har det framkommit att pedagoger arbetar väldigt individuellt och olika med
bedömning vilket i vissa fall kan bli ett dilemma. Studien resulterar i att formativ bedömning
är en vanligt förekommande bedömningsform bland pedagoger, och har stor betydelse för
elevers kunskapsutveckling. Viktiga frågor att tänka på kring bedömning är betydelsen av hur
bedömning kan bli likvärdig i skolverksamheten, samt hur pedagoger skall arbeta för att få en
gemensam inställning till bedömning och betyg. Man kan även fundera kring vad det är som
ska bedömas och när man skall börja bedöma elever då vissa anser att man skall börja i
årskurs ett, medan andra tycker man skall vänta till eleverna blir äldre. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.publisher | Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT12-2940-03 | sv |
dc.title | ”Hur skulle man arbeta i skolan om det inte fanns bedömning?” - En studie om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser och arbetar med bedömning | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.type.svep | other | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | |
dc.type.degree | Student essay | eng |