• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Hur skulle man arbeta i skolan om det inte fanns bedömning?” - En studie om hur pedagoger i grundskolans tidigare år ser och arbetar med bedömning

Sammanfattning
Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i grundskolans tidigare år arbetar och ser på bedömning. Huvudfrågorna vi har ställt oss är vad pedagogerna utgår från vid bedömning? Vad de har för tankar kring bedömning? Samt hur de arbetar med bedömning? För att få svar på våra frågeställningar har vi utfört en kvalitativ undersökning där vi utgått från intervjuer samt använt oss av litteratur kring bedömning. Resultatet av pedagogernas utsagor visar på att bedömning är en viktig del i skolan och att de ser positivt på detta. Enligt pedagogerna är bedömning ett hjälpmedel i skolan som skall stödja eleverna framåt i deras kunskapsutveckling. Då vi strävar mot att uppnå en likvärdig skola krävs bedömning och betyg. Dock har det framkommit att pedagoger arbetar väldigt individuellt och olika med bedömning vilket i vissa fall kan bli ett dilemma. Studien resulterar i att formativ bedömning är en vanligt förekommande bedömningsform bland pedagoger, och har stor betydelse för elevers kunskapsutveckling. Viktiga frågor att tänka på kring bedömning är betydelsen av hur bedömning kan bli likvärdig i skolverksamheten, samt hur pedagoger skall arbeta för att få en gemensam inställning till bedömning och betyg. Man kan även fundera kring vad det är som ska bedömas och när man skall börja bedöma elever då vissa anser att man skall börja i årskurs ett, medan andra tycker man skall vänta till eleverna blir äldre.
Examinationsnivå
Student essay
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31618
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31618_1.pdf (209.5Kb)
Datum
2012
Författare
Lorensson, Caroline
Martins, Jessica
Publikationstyp
other
Serie/rapportnr.
VT12-2940-03
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV