• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers upplevelser av grundskolans särskilda stöd i no-ämnena

Abstract
Syfte Studiens syfte är att få kunskap om hur ungdomar som får någon form av särskilt stöd i no-ämnena, upplever skolans stödinsatser. Studien söker svar på följande frågor: • Vilket särskilt stöd upplever elever i år 9 i grundskolan att de får i no-ämnena? • Vilka fördelar och nackdelar ser eleverna med det särskilda stödet i no-ämnena? • Hur kan skolan tillvarata elevernas eventuella önskningar för att bättre kunna tillgodose deras behov? Metod Studien bygger på en kvalitativ metod där halvstrukturerade samtalsintervjuer har använts. Sju grundskoleelever i år 9 har bidragit med sina upplevelser, sina livsvärldar. Studien har genomförts med utgångspunkt i en fenomenologisk livsvärldsansats. Resultat Eleverna i studien gör ingen distinkt skillnad på stöd och särskilt stöd. De anger ett flertal olika stödinsatser de får i no-ämnena. Det är extra förklaringar, mer tid att träna, mer och anpassat material, flexibilitet utifrån grupperingar och känslomässigt stöd. Resultaten visar att elevernas fokus ligger på vem som ger dem stödet. I deras livsvärld är stödet för att nå målen i no-ämnena främst kopplat till den lärare de har i desamma. Viktigt tycks alltså vara vem som ger det särskilda stödet och dennes kompetens. När eleverna känner att läraren har lyssnat på dem och deras önskningar tenderar känslan att vara positiv av det stöd de får. Eleverna är också positiva så länge de har möjlighet att vara en del av gruppen. Flertalet av eleverna anger annat stöd än vad de redan får när de fritt får beskriva vad för stöd de önskar sig. Detta indikerar ett missnöje med det särskilda stöd de får. I samtalen kommer också studieron upp som en form av stöd som önskas. Diskussion Flexibilitet och lyhördhet för elevernas behov och lärande är en stor del i att kunna möta eleverna i deras önskningar kring särskilt stöd i no-ämnena. Att ge lärarna möjlighet till adekvat fortbildning är också ett led i att möta elevernas önskan i att ha adekvat utbildad personal som kan hjälpa dem i deras lärande.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31622
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_31622_1.pdf (323.0Kb)
Date
2012-11-27
Author
Swedblom, Åsa
Keywords
no-ämnen
naturvetenskap
särskilt stöd
stöd
Series/Report no.
Magisteruppsats
HT12-IPS-02 SPP600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV