SBAR - ett möjligt kommunikationsverktyg?
SBAR - a possible communication tool?
Abstract
World Health Organization (WHO) skriver att upp till 70 procent av alla
patientavvikelser beror på bristande kommunikation och Socialstyrelsen skriver att 8,6
procent av patienterna inom slutenvården drabbas av en vårdskada. Hälso- och sjukvård
är en riskfylld verksamhet och att använda checklistor och träna teamarbete ger en
säkrare vård och bättre kommunikation. Många organisationer och myndigheter
förespråkar nu SBAR, vilket står för Situation, Bakgrund, Aktuellt tillstånd och
Rekommendation, som ett effektivt och säkert kommunikationsverktyg. Syftet med
litteraturstudien var att kartlägga vilken evidens och vilka effekter SBAR har på
patientsäkerhet, kommunikation och arbetsmiljö, samt hur SBAR kan implementeras. I
studiens resultat framkom förbättrad kommunikation genom bättre struktur, rätt och
tydligare uppgifter samt effektivare överlämningar. Självkänslan förbättrades genom
bättre självförtroende, ökad tillfredställelse och mer bestämda och nöjdare medarbetare.
Samarbetet förbättrades genom ökad organisationsförmåga, bättre arbetsklimat och
mindre syndabockstänkande. Det var enklare att fatta beslut, kritiskt tänkande
förbättrades, överlämningar blev snabbare och tidigare ingripanden kunde göras. För att
införa SBAR på ett hållbart och effektivt sätt bör införandet ske på sjukhusledningens
initiativ, ha en ordentlig och tydlig införande- och utbildningsplan samt en lång
uppföljningstid och utvärdering. Resultatet av litteraturstudien visar på goda effekter i
organisation, arbetsklimat, självkänsla och patientsäkerhetskultur. Däremot saknas
resultat på patientnöjdhet och om SBAR verkligen minskar antalet vårdskador, därför
behövs mer forskning inom området.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2012-11-28Author
Klerfors, Lena
Zaman, Britt-Marie
Keywords
SBAR, kommunikationsverktyg, patientsäkerhet, överrapportering, överföring, team, självförtroende, arbetstillfredsställelse och patientsäkerhetskultur
Language
swe