Visa enkel post

dc.contributor.authorHede, Pontus
dc.contributor.authorHörnberg, Fredrik
dc.date.accessioned2007-03-20T13:38:43Z
dc.date.available2007-03-20T13:38:43Z
dc.date.issued2007-03-20T13:38:43Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3165
dc.description.abstractBakgrund: Informationen företagen ställer samman i sina prospekt då de genomgår sin process mot notering på Stockholmsbörsen är deras första riktiga kontakt med kapitalmarknaden. Företagen delger marknaden dels den information som enligt regler skall finnas med i prospektet och dels den information företagen finner vara intressant för marknaden att erhålla. Frågeställning: Uppsatsens frågeställning är ”Hur väl lyckas företag att i sitt IPO-prospekt kommunicera ut den information kapitalmarknaden efterfrågar?”. Denna frågeställning har känts intressant att ställa då informationen i prospektet tjänar till att fungera som en indikation av bolagets ekonomiska ställning förmedlad genom en rapport för att användas av marknaden som underlag till analys. Syfte: Uppsatsen skall visa på den information som företagen väljer att kommunicera till marknaden, och den information marknaden faktiskt efterfrågar för att kunna göra en bedömning av företaget. Avgränsningar: Det är fyra företag som granskas i denna uppsats, samtliga noterade på den Nordiska börsens Mid Cap-lista. Studien är bedriven utifrån ett kvalitativt synsätt där jämförelser är möjliga att utföra mellan dessa fyra bolag. Metod: Angreppssättet som valts är den ”hypotetiskt-deduktiva metoden” vilken har sin utgångspunkt i både empirin och teorin. Stora delar av uppsatsen kretsar kring primärdata som insamlats genom intervjuer med företag och analytiker. Resultatet bygger på dessa fyra undersökta företag och gör därmed inget anspråk på att kunna användas ur en generell synvinkel. Slutsatser: De fyra bolag som granskats visar att informationen i deras prospekt förhållandevis väl stämmer överens med den information kapitalmarknaden söker. Dock har det framkommit skillnader inom ett par områden såsom att marknaden efterfrågar en mera detaljerad historisk ekonomisk rapportering, gärna kvartalsvis. En annan skillnad som framkommer är att bolagen är alltför ivriga att, ur kapitalmarknadens synvinkel, förklara hur deras affärsmodeller fungerar. Informationen i prospekten är inte heller tillräcklig för att det skall kunnas göra en fullständig analys av bolaget, då andra faktorer måste tas hänsyn till.eng
dc.language.isosweeng
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalyseng
dc.relation.ispartofseries06-07-71eng
dc.titleIPO-prospektet ur ett informations- och kommunikationsperspektiveng
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post