Läxa är bara läxa bara.
dc.contributor.author | Bengtsberg, Gabriella | sv |
dc.date.accessioned | 2012-12-11T13:04:24Z | |
dc.date.available | 2012-12-11T13:04:24Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/31737 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att problematisera läxan och dess funktion och undersöka hur elever erfar läxa i relation till lärande inom skolämnena svenska och engelska. Frågeställningen som studien utgår ifrån är vad och hur erfar elever läxor med avseende på lärande inom skolämnena engelska och svenska? Insamlingsmetoden är kvalitativa intervjuer med elever i årskurs åtta och föregås av en litteraturgenomgång av tidigare forskning, lärandeteorier och beskrivningar av skolämnena. Resultatet pekar på att läxan kan var repeterande och producerande och uppfattas olika av eleverna. Beroende på läxans funktion lägger eleverna ner olika mycket tid och engagemang. Läraren är betydelsefull för läxan på sätt att det är läraren som initierar den men pedagogen är också viktig för förståelsen. För eleverna hamnar stoffet i fokus och innehållet blir viktigt för både tid och rum. Familjens resurser påverkar eleverna läx- och skolsituation och blir ett viktigt inslag i läxan som fenomen. När läxan är en så stor del av skolan som organisation är det viktigt att som pedagog vara på det klara med vad som faktiskt sker, hur eleverna erfar läxan och vilka vinster bra läxor kan ge. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Läxa är bara läxa bara. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |