• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxa är bara läxa bara.

Sammanfattning
Syftet med studien är att problematisera läxan och dess funktion och undersöka hur elever erfar läxa i relation till lärande inom skolämnena svenska och engelska. Frågeställningen som studien utgår ifrån är vad och hur erfar elever läxor med avseende på lärande inom skolämnena engelska och svenska? Insamlingsmetoden är kvalitativa intervjuer med elever i årskurs åtta och föregås av en litteraturgenomgång av tidigare forskning, lärandeteorier och beskrivningar av skolämnena. Resultatet pekar på att läxan kan var repeterande och producerande och uppfattas olika av eleverna. Beroende på läxans funktion lägger eleverna ner olika mycket tid och engagemang. Läraren är betydelsefull för läxan på sätt att det är läraren som initierar den men pedagogen är också viktig för förståelsen. För eleverna hamnar stoffet i fokus och innehållet blir viktigt för både tid och rum. Familjens resurser påverkar eleverna läx- och skolsituation och blir ett viktigt inslag i läxan som fenomen. När läxan är en så stor del av skolan som organisation är det viktigt att som pedagog vara på det klara med vad som faktiskt sker, hur eleverna erfar läxan och vilka vinster bra läxor kan ge.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31737
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31737_1.pdf (154.7Kb)
Datum
2010
Författare
Bengtsberg, Gabriella
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV