Reggio Emilia i svenska grundskolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med den här studien är att ta reda på hur ett antal lärare som är inspirerade av Reggio Emilias filosofi
resonerar kring elevers lärande och vad dessa lärare anser vara goda lärandesituationer. Syftet är också att
försöka hitta spår av teorier som ligger till grund för deras pedagogiska förhållningssätt och hur det stämmer
överens med synen på lärande och goda lärandesituationer i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet,
förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Min huvudfråga är därmed: Hur ser Reggio Emilia inspirerade
lärares synsätt på lärande ut? För att kunna svara på den har jag läst litteratur som underlag till min bakgrund och
därefter gjort kvalitativa intervjuer av Reggio Emilia inspirerade lärare. Intervjuerna har jag skrivit ut ordagrant
och sedan analyserat med syftet och bakgrunden i åtanke. Genom detta har jag kommit fram till att lärarna anser
att lärandet sker när eleverna får erfara det som de lär och att goda lärandesituationer menar de är när eleverna
själva får påverka sitt lärande, när de får bestämma hur de ska undersöka ett problem och lärarna är
medpassagerare på upptäcktsresan. Genom detta arbetssätt menar lärarna att eleverna både uppfyller läroplanens
mål för ämneskunskaper, att de får viktiga kunskaper om processorienterat lärande och att eleverna lär för livet
på mer effektivt sätt än om lärarna hela tiden styr undervisningen. Om läraryrket generellt började i större
utsträckning att släppa på tyglarna och släppa in eleverna som drivande kraft för sitt eget lärande, så menar de
intervjuade lärarna och även jag, att elever och lärare troligen skulle lära mer och dessutom skulle kunskapen
vara mer synkroniserad med samhället vi lever i eftersom eleverna är en direkt avspegling av samhället samt att
det även skulle stämma bra överens med läroplanen, Lpo 94 på en rad olika sätt som nämns i studien.
Degree
Student essay