• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reggio Emilia i svenska grundskolan

Abstract
Sammanfattning: Syftet med den här studien är att ta reda på hur ett antal lärare som är inspirerade av Reggio Emilias filosofi resonerar kring elevers lärande och vad dessa lärare anser vara goda lärandesituationer. Syftet är också att försöka hitta spår av teorier som ligger till grund för deras pedagogiska förhållningssätt och hur det stämmer överens med synen på lärande och goda lärandesituationer i läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94. Min huvudfråga är därmed: Hur ser Reggio Emilia inspirerade lärares synsätt på lärande ut? För att kunna svara på den har jag läst litteratur som underlag till min bakgrund och därefter gjort kvalitativa intervjuer av Reggio Emilia inspirerade lärare. Intervjuerna har jag skrivit ut ordagrant och sedan analyserat med syftet och bakgrunden i åtanke. Genom detta har jag kommit fram till att lärarna anser att lärandet sker när eleverna får erfara det som de lär och att goda lärandesituationer menar de är när eleverna själva får påverka sitt lärande, när de får bestämma hur de ska undersöka ett problem och lärarna är medpassagerare på upptäcktsresan. Genom detta arbetssätt menar lärarna att eleverna både uppfyller läroplanens mål för ämneskunskaper, att de får viktiga kunskaper om processorienterat lärande och att eleverna lär för livet på mer effektivt sätt än om lärarna hela tiden styr undervisningen. Om läraryrket generellt började i större utsträckning att släppa på tyglarna och släppa in eleverna som drivande kraft för sitt eget lärande, så menar de intervjuade lärarna och även jag, att elever och lärare troligen skulle lära mer och dessutom skulle kunskapen vara mer synkroniserad med samhället vi lever i eftersom eleverna är en direkt avspegling av samhället samt att det även skulle stämma bra överens med läroplanen, Lpo 94 på en rad olika sätt som nämns i studien.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31739
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31739_1.pdf (168.2Kb)
Date
2010
Author
Kindell Svanevik, Cecilia
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV