Show simple item record

dc.contributor.authorKavmark, Linesv
dc.date.accessioned2012-12-11T13:04:24Z
dc.date.available2012-12-11T13:04:24Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/31740
dc.description.abstractHuvudfrågor - Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer? - Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång? Metod och material Fyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori- schema utgör metod för analys. Resultat Resultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom att utveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster. ”The Number Practice Game” är ett datorspel väl anpassat för att kunna främja utvecklandet av de tio bastalens halvdecimala struktur genom de specialanpassade handkontroller som ger deltagarna en chans till att tillägna sig kunskap taktilt. Betydelse för läraryrket Om vi sätter på oss våra matematikglasögon och tillsammans med barnen börjar använda matematik i vardagliga sammanhang där barn kan se meningen med matematik kommer det också bli meningsfullt för dem. Som peda- goger och lärare har vi ett viktigt uppdrag, att få barn och elever från förskolan och uppåt att på ett lustfyllt, utvecklande och lärofyllt sätt skapa förutsättningar för en grundläggande uppfattning av tal och begrepp där fingerräkning är ett steg i utvecklingen för att tillägna sig aritmetiska färdigheter.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFingertalsv
dc.subjectantalsuppfattningsv
dc.subjectdatorspelsv
dc.subjectsubitizinsv
dc.titleFingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskapersv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record