• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper

Sammanfattning
Huvudfrågor - Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer? - Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång? Metod och material Fyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori- schema utgör metod för analys. Resultat Resultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom att utveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster. ”The Number Practice Game” är ett datorspel väl anpassat för att kunna främja utvecklandet av de tio bastalens halvdecimala struktur genom de specialanpassade handkontroller som ger deltagarna en chans till att tillägna sig kunskap taktilt. Betydelse för läraryrket Om vi sätter på oss våra matematikglasögon och tillsammans med barnen börjar använda matematik i vardagliga sammanhang där barn kan se meningen med matematik kommer det också bli meningsfullt för dem. Som peda- goger och lärare har vi ett viktigt uppdrag, att få barn och elever från förskolan och uppåt att på ett lustfyllt, utvecklande och lärofyllt sätt skapa förutsättningar för en grundläggande uppfattning av tal och begrepp där fingerräkning är ett steg i utvecklingen för att tillägna sig aritmetiska färdigheter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31740
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_31740_1.pdf (280.9Kb)
Datum
2010
Författare
Kavmark, Line
Nyckelord
Fingertal
antalsuppfattning
datorspel
subitizin
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV