• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikation på akutmottagning - ur sjuksköterskans och patientens perspektiv

Communication in the emergency department - the nurse and the patient´s perspective

Abstract
Introduktion: På en akutmottagning är arbetet ofta hektiskt och varierande. I en sådan miljö kan bristen av en god kommunikation mellan sjuksköterska och patient kan vara det största hindret för bra bemötande av patienten. Kommunikation är därför en av sjuksköterskans viktigaste arbetsverktyg i mötet med patienter. Bakgrund: På en akutmottagning bedrivs ett akut omhändertagande av en akut sjuk/skadad patient som kommit till mottagningen själv eller med hjälp av ambulans. Något som inte är ovanligt på en akutmottagning är att patienterna behöver vänta på att träffa läkare, vilket kan ta upp till flera timmar och kan leda till frustration hos patienterna. Många möten är även ofta korta och standardiserade och kan upplevas som mycket främmande för patienter. Kommunikation finns med som en genomsyrande del av sjuksköterskans yrkeskunnande och kompetens, vilket tas upp inom alla områden i kompetensbeskrivningen. Syfte: Att undersöka hur sjuksköterskor och patienter upplever och förhåller sig avseende kommunikationen i omvårdnad på akutmottagning. Metod: Arbetet är en litteraturstudie där artiklar söktes i databaserna Cinahl, PubMed och Scopus. Granskning av artiklar gjordes därefter med utgångspunkt från syftet och tolv artiklar valdes ut till bearbetning. Resultat: Många faktorer påverkade kommunikationen på akutmottagningen, en av dessa var enligt sjuksköterskorna den stora tidsbristen. Sjuksköterskorna beskrev vikten av patientdelaktighet och hur information var grundläggande för att detta skulle möjliggöras. Patienterna rapporterade dock en brist i informationsgivning och önskade mer kontakt med sköterskorna. Konklusion: Efter granskning av studiernas resultat dras slutsatsen att det finns en brist i kommunikationen mellan patienter och sjuksköterskor på akutmottagning. För att minska denna brist anser författarna att kommunikation inom vården bör uppmärksammas mer bland sjuksköterskor på arbetsplatsen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31760
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_31760_1.pdf (688.0Kb)
Date
2012-12-18
Author
Johansson, Victoria
Karlsson, Josefine
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV