• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Fristående kurs/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Fristående kurs/Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

-Memphis Minnie, vem är det?

Sammanfattning
Syftet med studien har varit att belysa problematik kring jämställdhet i läromedel sett till genusaspekter som kön och etnicitet. Särskild uppmärksamhet har lagts vid hur kvinnor framställs i populärmusikhistoria. Huvudfrågan har varit att undersöka vilka kriterier man bör beakta när man skapar läromedel ur genusperspektiv. Jag har använt mig av explorativ metod vilken innebär att man samlar in material för att täcka kunskapsluckor på det valda området. En central del av undersökningen bestod i skapandet av läromedel. Mitt resultat pekar på betydelsen av ett tvärvetenskapligt perspektiv för att en text ska vara jämställd. Då värderingar och strukturer ligger inbäddade i språket krävs det att man på olika sätt problematiserar frågor som rör normer och värderingar och inbjuder till dialog för att skapa medvetenhet och kunna förhindra att föreställningar om till exempel kön eller ett skapande av "vi" och "dem" kan passera och befästas obemärkt utan att ifrågasättas. Slutsatsen är att det inte går att skapa ett fullständigt jämställt läromedel. Gestaltandet av verkligheten är alltid generaliserande och ett inkluderande av alla perspektiv innebär ett extremt stort och komplext arbete. Då värderingar ligger inmejslade i språket är det viktigt att genom dialog medvetandegöra elever om problem som rör fördomar, polarisering, föreställningar och normer samt ifrågasätta den det nuvarande dominerande perspektiv som grundar sig på den hegemoniska manligheten. Jag anser att denna studie är av stor vikt för min framtida roll som lärare då jag vill arbeta för en jämställd skola.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31792
Samlingar
  • Fristående kurs/Högskolan för scen och musik
Fil(er)
Examensarbete (619.2Kb)
Datum
2012-12-27
Författare
Birtic, Michaela
Nyckelord
läromedel
genus
populärmusikhistoria
kvinnliga artister
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV