• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ingen tackar de biologiska barnen för att de lånade ut sina föräldrar, sina hem, och i många fall, hela sina liv.” En kvalitativ studie om hur det upplevs att växa upp med fostersyskon.

Sammanfattning
Familjehemsplacering är i Sverige idag den vanligaste förekommande form när beslutet fattas att ett barn skall flyttas från sin biologiska familj. Den familj som mottager ett barn i sin familj ställs inför en stor utmaning, då förändringen påverkar samtliga familjemedlemmar samt deras familjekonstellation. Ändå finns det relativ knapp forskning kring hur detta upplevs för de barn som redan befinner sig i familjen, det vill säga familjens biologiska barn. Syftet med studien har därför varit att försöka undersöka hur åtta vuxna individer, upplevde och beskriver att det varit att växa upp med fostersyskon, samt vilken inverkan deras uppväxt haft på deras identitetsutveckling. Studien genomfördes via kvalitativ metod och är baserad på berättelser från åtta respondenter, som samtliga vuxit upp med allt från ett till fyrtiosju fostersyskon. Fokus i studien har legat på att se hur deras uppväxt påverkades av att leva med fostersyskon, med inriktning på relationer samt identitet. Empirin har analyserats med hjälp av tidigare forskning samt fyra stycken utvalda teorier. Slutsatserna tyder på att upplevelserna skiljer sig något åt beroende på hur förutsättningarna såg ut i familjen. Bland annat har fostersyskonets ålder visat sig haft en inverkan på upplevelsen, samt huruvida det biologiska barnet fått vara delaktig och delgetts tillräcklig med information i samband med fostersyskonets ankomst till familjen. De biologiska barnen upplever sig mestadels tillägnat sig positiva erfarenheter samt egenskaper. Samtliga upplever att de tidigt utvecklat empati för andra människor och fått en insiktsfullare förståelse för hur andra människor lever. De berättar också om upplevelsen av att behöva dela sina föräldrar samt sin egentid tillsammans med dem, vilket de förklarar som en påfrestande upplevelse.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/31797
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_31797_1.pdf (457.0Kb)
Datum
2013-01-04
Författare
Demir, Ilona
Englund, Marit
Nyckelord
Biologiskt barn, Fostersyskon, Familjehem, Familjehemsföräldrar
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV