Medarbetarskapets många ansikten - En studie om den individuella spännvidden i upplevelser av medarbetarskapet
Abstract
Följande studie behandlar upplevelser av medarbetarskapet. Studiens syfte är att
undersöka hur rättvisande den enhetliga bild av medarbetarskapet är som återges dels
från litteratur i ämnet och från organisationers uppfattningar om medarbetarnas
engagemang. Studien syftar även till att belysa om arbetsberikning i form av vidgat ansvar
och utökade arbetsuppgifter får effekt på upplevelsen av medarbetarskap. För att uppnå
dessa syften har jag använt mig av följande frågeställningar:
- Finns olikheter eller likheter i upplevelsen av medarbetarskap hos medlemmar i
likartade arbetsenheter i en organisation?
- Påverkar de enskilda arbetsuppgifterna upplevelsen av medarbetarskap och i så fall
på vilket sätt?
För att sätta in studien i en kontext och anskaffa användbara verktyg till analysen
koncentrerade jag mig på Hällsten och Tengblads modell "medarbetarskapshjulet" för att
definiera medarbetarskapets innehåll. Vidare användes Seligmans begrepp "inlärd
hjälplöshet" och av Kilhammar definierade spänningsfält som beskriver dimensioner av
uppfattningen om medarbetarskap.
Den metod jag använt för att undersöka dessa frågeställningar utgår ifrån en kvalitativ
ansats med användandet av intervjuer för att samla in data. Respondenterna återfinns i
två grupper i en organisation där arbetsuppgifterna kan klassas som okvalificerade, en
grupp där arbetsuppgifterna är repetitiva och enformiga och en grupp som varit föremål
för arbetsberikning och ökat ansvar. I bedömningen av materialet användes tematisk
analys ur ett empirinära förhållningssätt.
I analysen av empirin framkommer att skillnader och likheter förekommer, på individnivå
såväl som på gruppnivå. Ur materialet framträder bilden av de begreppspar och
kopplingar däremellan som utgör Hällsten och Tengblads medarbetarskapshjul som
komplext integrerade. Visst stöd för Kilhammars spänningsfält återfinns i den grupp
respondenter som fått utökat ansvar, medan visst stöd för inlärd hjälplöshet kunde ses i
gruppen där respondenterna innehar repetitiva och intellektuellt torftiga arbetsuppgifter.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-01-04Author
Ydal, Mona
Keywords
Medarbetarskap
Inlärd hjälplöshet
Medarbetarskapshjulet
Tematisk analys
Language
swe